Institutional studies on the circulation of scientific research

In this line of work, we propose creating circulation indicators and leading institutional studies to generate primary information that allows the creation of a typology of universities. We start by considering that in the “periphery” knowledge of different types and formats circulates, out of the registration of the production published and harvested by mainstream databases. Especially in Latin America, a consolidated regional circuit, in open access, with more than 10.000 journals demonstrates the vitality of alternative spaces to this dominant system, and it is essential to make empirical studies that can give an account for this diversity. But besides, universities produce relevant knowledges for their community that takes place in the functions of transfer and university extension. A diversity of multi-scalar spaces, since they not only cross the national limits but also the institutions themselves. This perspective implies an inversion of the traditional working model of internationalization studies based on the harvesting of information from large databases built precisely from the mainstream, to move on observe empirically and with primary data the institutional actions and the circulation of the researchers’ production. This is how we began to develop exploratory institutional studies in 3 Argentine universities by articulating qualitative and quantitative techniques to explore the scope of the approach, the circulation indicators, and the dimensions of the analysis. The CECIC team that undertook these studies also has the active participation of the researchers Denis Baranger (UNAMisión) and Juan Piovani (UNLP; CONICET).


Principal publications

Algañaraz, V. (2019). “Institucionalización y desarrollo heterogéneo de las capacidades científicas en la Universidad Nacional de San Juan, Argentina: una mirada de largo alcance (1973-2018)”. En Revista Brasileira de História da Ciência, vol: 12, n° 1, pp. 19-38.

Algañaraz, V, y Castillo, G. (2017). “El desarrollo reciente de las research capacities en la Universidad Nacional de San Juan (2003-2017): entre la expansión y su freno”. En Revista De Prácticas y Discursos. Cuadernos de Ciencias Sociales. Centro de Estudios Sociales, Universidad del Nordeste, vol. 6, n° 8, pp. 11-44.

Beigel, F. (2019). Indicadores de circulación. Una perspectiva multi-escalar para medir la producción científico-tecnológica latinoamericana. Ciencia, tecnología Y política2(3), 028. https://doi.org/10.24215/26183188e028

Bekerman, Fabiana (2021) “Modelos universitarios en Argentina: heterogeneidad institucional en el caso de la Universidad de San Martín (UNSAM)”. Revista de Ciencias Sociales y Humanas. San Juan: Instituto de Investigaciones socioeconómicas- FACSO-Universidad Nacional de San Juan. Vol.18 N°18. p13 – 25. ISSN 2250-5555. EISSN 1852-6586. Disponible en: RevIISE – Revista de Ciencias Sociales y Humanas (unsj.edu.ar)

Castillo, G. (2020). “Circulación y acumulación de capital científico en la Universidad Nacional de San Juan. Los casos del Instituto de Automática y el Departamento de Electrónica y Automática (1939-2015)”. En Revista Tramas Sociales, ISSN: 2683-8095. En prensa.

Castillo, G., Rebuffo, L. y Toda, F. (2019). “Estrategias diferenciales de publicación del conocimiento científico desarrolladas por docentes-investigadores de la Universidad Nacional de San Juan“. Trabajo de investigación presentado en las “III Congreso Nacional de Sociología AAS UNSJ – Pre ALAS Perú 2019: Reflexiones y oficios de una ciencia crítica. Medio Siglo de Sociología en Argentina”, y las “II Jornadas Provinciales de Sociología de San Juan” con sede en la Universidad Nacional de San Juan. Año 2019.

Rossomando, M. P.; Vilela, F.; González, M. (2019). Estructura científica en clave de género. Estudio del impacto del programa de incentivos a docentes-investigadores (PROINCE) y la carrera de CONICET en la UNSJ (2003-2018). Trabajo de investigación presentado en el 3er Congreso Nacional de Sociología (Pre – ALAS). Publicado en actas.

Rossomando, M. P. y Vilela, F. (2018). La construcción y circulación del conocimiento científico en el ámbito universitario. Aproximaciones teóricas. En Revista Historia para Todos, Año 4, Número 7. ISSN: 2451-6333.